تاكید شورای پول و اعتبار بر رقابتی بودن نرخ سود سپرده های بانكی
نوشته شده توسط : sadis

'هادی قوامی' سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: اطلاعیه شورای هماهنگی بانك های دولتی خاصیتی نداشته، غیرقانونی است و آن اطلاعیه تنها به دلیل آن صادر شده بود كه شورای هماهنگی بانك ها قصد داشت از نظر رفتاری هماهنگی هایی را ایجاد كند.

وی افزود: بانك ها اختیار تعیین نرخ سود سپرده ها را دارند به طوری كه پس از بررسی وضعیت منابع ، هزینه ها و همچنین تعیین تراز مالی می توانند نرخ سود سپرده ها را اعلام كنند.

قوامی با بیان اینكه هر بانكی می تواند نرخ رقابتی برای سود سپرده ها اعلام كند ، افزود: شورای پول و اعتبار نیز به اجرای بند بند مصوبه افزایش نرخ سود بانكی و ایجاد فضای رقابتی تاكید كرد.

یادآور می شود : در اطلاعیه مشترك شورای هماهنگی بانك های دولتی و شورای عالی كانون بانك های خصوصی، تمام بانك های دولتی و خصوصی برای تقویت ارزش پول ملی و بازار پول، نرخ سود علی الحساب انواع سپرده های بانكی را از هفت درصد برای سپرده های كوتاه مدت روزشمار تا 20 درصد برای سپرده های مدت دار پنج ساله اعلام كردند.

طبق این اطلاعیه و براساس تصمیم بانك ها، نرخ سود سپرده سه ماهه 10 درصد، شش ماهه 12 درصد، 9 ماهه 15 درصد، یك ساله 17 درصد اعلام شده است.

همچنین نرخ سود سپرده روز شمار هفت درصد و نرخ سود سپرده بیش از یك تا پنج سال بین 17 تا 20 درصد تعیین شده است.

** نرخ جریمه ضمانت نامه های بانكی هشت درصد شد

این عضو شورای پول و اعتبار از دیگر مصوبات جلسه روز جاری این شورا را هشت درصدی شدن نرخ جریمه ضمانت نامه های بانكی اعلام كرد و گفت: این امر به وصول مطالبات بانكی كمك می كند و در صورت عدم پرداخت اقساط توسط دریافت كنندگان تسهیلات آنها باید علاوه بر نرخ سود ، جریمه هشت درصدی را پرداخت كنند.

**نرخ سود تسهیلات مناطق آزاد و سرزمین اصلی یكسان شد

قوامی ، از یكسان شدن نرخ سود تسهیلات در مناطق آزاد و سرزمین اصلی خبر داد و گفت‌:‌ علاوه بر این امر در این جلسه افزایش بودجه بخش نظارتی بانك مركزی نیز تصویب شد.

** حمایت از تك نرخی شدن ارز

وی ادامه داد: شورای پول و اعتبار حمایت خود را از تك نرخی شدن ارز اعلام كرد زیرا به طور قطع ارز تك نرخی به پایدار بودن فعالیت اقتصادی كمك می كند.

این عضو شورا پول و اعتبار ادامه داد: ‌در این جلسه در خصوص تك نرخی شدن ارز به صورت مفصل بحث هایی مطرح شد و از سیاست بانك مركزی در این خصوص حمایت كامل شده است.

اقتصام**9141**1601





:: برچسب‌ها: سنگ , دریاچه , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 512
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: